Friday, March 12, 2010

Cabaran menjadi ibu....

*konon sempena hari wanita sedunia la ni...hehe*

Tugas sebagai seorang ibu bukan lah sesuatu yang mudah dan juga bukan sesuatu yg susah...ia adalah sesuatu yang UNIK.... apa kata org...tangan yang menghayun buai tu boleh mengoncang dunia.... hehe...aku xberapa pandai dalam pepatah2 ni.....

Cuma aku nak share.....
semua org sedia maklum...ibu yg lahirkan zuriat kedunia.... bab2 sakit time mengandung 9 bulan...sakit bersalin... daya tahan tubuh.... ketahan badan mengendong satu nyawa kecil didalam rahim mereka semua tu dah biasa kite dgr... sape tak tahu....itu mmg tugas wanita kan.... dengan daya tahan sakit yg maksimum Allah dah bagi menyebabkan kita2 ni boleh lalui nye walaupon perit. Makan segala jenis makanan yang elok2 utk zuriat yg elok2....makan la segala kismis....madu....susu...vitamin....sume utk anak...


lepas tu cabaran membesar kan sikecil , ketika sakit2 berpantang...si ibu sanggup berjaga 4-5 kali pada malam hari semata2 utk memberi susu pada bayi nya.... nampak mudah kan? tp hnya wanita yang tahu betapa penat badan mereka...lepas bersalin, byk darah yg turun lagi....susukan anak lagi..sehingga haus dahaga diri sendiri ditahan2 dan utamakan haus dahaga anak....

abis tempoh berpantang..anak dah besar sikit....ada ibu yg kembali bekerja , tujuan utk menolong sibapa dalam soal kewangan, hati ditempat kerja hanya teringatkan anak.... balik kerja, penat badan masih terasa ibu akan serta merta utamakan anak dahulu.... uruskan benda2 remeh yg kadang kala para bapa xnampak tugas2 kecil siibu..... jarang dapat meregangkan tubuh baring2 sebelum urusan anak diselesaikan.... bila anak dah nyenyak tidur...ibu pula akan berehat.... itu belum lagi ada org yg masak.....dgn yang nk basuh pinggan....basuh baju anak... bersihkan peralatan mengepam utk supply susu utk anak.....hehe....semua nya utk anak kan.... nak mentenet?? itu pon jika anak betul2 nyenyak tido... ahahaha
* gambar hiasan

bila dah tido....bgn pula 3-4 kali utk susukan anak.... ko ingat susukan anak ni boleh tidoooo nyenyak2 ke hah! ko akan tido2 ayam sambil tgk2 mulut anak ko.... hahaha.... tp kalau aku, suka susukan sambil cium2 ubun2 baby...entah..bau dia cam sedap masam2 sket...hohoho....

sebab tu kan ada hari wanita.... ade ke hari lelaki? xpasti pulak.... dan sebab tu jugak ayat selalu guna syurga dibawah tapak kaki ibu..... mmg kalau isteri tu syurga dibawah tapak kaki suami...tp anak dorang tu syurga dibawah tapak kaki ibu nya , iaitu isteri mereka.... dan syurga suami tu pada ibunya....ibu nya tu seorang wanita kan...sama seperti isteri juga seorang wanita..... Allah tu adil kan....

ayah ketua keluarga....ayah kuarkan belanja keluarga....bila anak sakit..ibu rujuk ayah.... ayah mungkin bersikap lebih cool berbeza dgn ibu yg sikit gelabah..... ayah fikir pasal duit....ibu fikir pasal kehidupan....

aku tulis entry ni sebab aku rasa hidup aku dah masuk fasa baru....yg penuh dgn tanggungjwab baru sebagai seorang yang begelar ibu..... aku mudah sensitif kalau pasal anak aku.... hati aku terlalu sygkan dia.... betul la ckp ibu aku satu ketika dulu...."ibu rela xmakan biar kamu semua makan"...... haihh..... sedih plak.....
gengaman pertama mu anak....bonda tahu awk takut dalam dunia asing ni...

p/s: aku rasa cam dewasa gile tulis entry nih...hahahaha......kpd BFF ku dlm geng sassaroots....jgn gelak eh, yaya happy still wujud daaa... hahaha
p/s/s: anak aku muntah2 ari tu pon aku dah nangis2 padahal dia tak nangis pon...aku yg over nangis.... haih.

4 comments:

Ibu Alia Kaiyisah said...

treharu sungguh baca entry ni yaya. memang betul, apa pun yang kita buat, soal anak tu yang pertama akan kita fikir dulu.


ohh anak. moga kau hargai pengorbanan ibu mu ini. :)

m@Ri@ said...

setuju yaya..kdg2 tugas seorg ibu/isteri di padang remeh..kita sama2 masuk fasa br kan yaya..;)

lylieiqmal said...

alamak ya...cm nk nangis plk baca n3 nie..samer2 la kiter meredah world of parenthood nie kn....

along said...

uwaaaa... nk tumpang nanges sekali..
tak sangka wo yaya mcm ni. hahaha

anyway yaya, i know u're strong. setiap yg susah2 semua awk dh tanggung dan hadapinya dgn tenang.. syabas.

semoga menjadi bonda yg rawk.. :))