Thursday, August 12, 2010

Puasa....dahulu & sekarang

Syukur Alhamdulillah kerana dah hampir 27tahun bulan Ramadan dah singgah kedalam hidup aku....

Ramai antara kita yang dah dilatih untuk berpuasa sejak dari kecil lagi kan..... begitu juga aku..... even dulu2 selalu puasa sebab nak dapat duit raya lebih , sebab kalau puasa penuh boleh dapat rm30 pada masa tu yang kita anggap macam gila banyak duit sampai boleh beli basikal... :)

Masa tengah mengandung , puasa tu agak mencabar jugalah kan.... mase tu aku telah dalam situasi 'melantak tak hengat punya' kan.... sebab aku tak ada elergi lansung pada makanan ketika itu..... aku dengan makanan memang tak boleh dipisahkan....ibarat kuku dengan isi kuku....ibarat anjing dan bayang-bayang....eh..eh... apesal pulak. teheee......

so pada tika itu aku kira mcm berdoa la banyak2 kan supaya puasa aku ketika itu boleh sampai ke kemuncaknya dengan jayanya..... :) tapi memang miracle lah kan sebab aku sikit pon tak rasa lapar atau nak pengsan akibat terhidrat cecair dalam badan...... apa yang aku buat adalah...sahur tak tinggal dan masa semayang subuh tu aku doa banyak2 kat Allah supaya aku berjaya menahan diri.... dan aku jugak bagitahu A'uf (mase tu dia dalam perut) yang kita sama2 nak puasa esok....awww.....so sweet kan.... kekekekeke...... eh, seriously lah aku buat cam tu.... kira ok lah aku dapat puasa hampir penuh..... aku terkantoi 1hari je sebab xsahur.... dan aku seriously nak pengsan.... tolong la percaya weh..... hehehehe....

So sekarang puasa ketika jadi mak budak..... xada la mencabar mana.... bangun pagi buat sahur simple2 sudaa.... cuma time berbuka tu je la.... time sebok2 aku and hubby nak berbuka....auf pulak sebok nak 'buka' baju aku... hahahaa...ape lagi..... nak 'tut' la...benda yang paling penting dalam hidup dia setakat ini... hahaha..... jadi terpaksa la aku sebelah tangan suap makanan, ambik lauk, minum air, tambah nasi dan ...sebelah tangan pangku anak menetes.... gila hebat. muahahahahaha......

Baru dua hari puasa dah dapat rasa pengalaman baru yang berbeza2 sebab kira first time lah kan puasa ade anak ni....ni baru sorang..sok-sok 2-3-4 haihh macamana la ye...... yang sorang nak kicap , yang sorang nak susu...dengan ayah nak air teh..... hahahahaha..... cabaran akan dtg takperlu fikir dulu la kot. teheeee.....


so macamana ramadan korang? :)


Apa2 pon aku bersyukur sebab dapat lalui semua ni....

6 comments:

linziana said...

Oh puasa lin tahun ni masih tiada suami disisi la yaya..sob...sob...
Tapi kehadirang sang putera sedikit sebanyk mengobat hati yang lara ni.Tapi indeed mencabar sikit especially time berbuka as time tu usually dia nak tido.Jadi kita tak leh la enjoy the food sangat.Makan pun kena beringat , almaklumla kita breastfeedkan..kena makan makanan berkhasiat ,....kalu dulu kekadang bukak pose hentam mc d je la ni makan nasik.. :)air gas tak leh sentuh langsung. heheheh

Unknown said...

eh curious. posa leh ke pump susu.. hahaha..

yaya+frdz+auf said...

hehe...boleh la long... tak memasukkan benda ke dalam rongga pon. hehehe...just keluarkan susu aje. :P

m@Ri@ said...

hahah...sama mcm perangai aqil..nenen adlh harta plg di nanti..haha..pantang nmpk..hehe..

little miss kechik said...

ehehhe.. hannah dipaksa berbuka sama.. hangin je member tu kena dok kat kusi die..
but this is probably the only ramadhan wa bangun sahur beriya. makan nasik. tambah lagi. heheheh! tapi susu macam kurang lemak ek.. do you notice your ebm is very thin?

yaya+frdz+auf said...

ye la kak teh.... colour pon cam cair je.... but this the 1st ramadhan yang wa macam nak pengsan dan menggelupur. hahaha.